Brødrene omsetter for over 170 millioner – “Vi tenkte – vi gjør det heller sjøl!”
Publisert E24, august 2017
Da Heine og Brede Aardalen var med å starte bemanningsselskap i 2005 var det med et ønske om å formidle arbeidsglede. – Ingenting er mer meningsfullt enn å gjøre en forskjell i et menneskes liv, sier brødrene.
Ideen oppsto da Brede Aardalen selv jobbet i bemanningsbransjen.
– Han hadde tenkt på det lenge, forteller broren, Heine, som i dag er daglig leder av bemannings- og rekrutteringsselskapet Stolt.
– Etter noen måneder var vi i gang
Selv jobbet Heine som prosessleder på Fylkestrygdekontoret, som i dag er en del av NAV (Arbeids- og velferdsforvaltningen).
– Jeg husker Brede ringte meg og fortalte om hvor spekulativt mange av selskapene i bemanningsbransjen opererte, og hvor mye bedre selskapene kunne driftes både for kundene og de ansatte.
Broen til Heine hadde sett et forbedringspotensial der han jobbet, men opplevde at det var tungt å gjennomføre de nødvendige endringene. Da han spurte Heine om han ville bli gründer var valget enkelt.
– Jeg svarte ja til Brede i den samme telefonsamtalen, og etter noen måneder var vi i gang. Vi tenkte «jaja, da får vi heller gjøre det sjøl og på en skikkelig måte», forteller Heine.
– Gir enorm glede å se et menneske gjennomføre en klassereise
Gründeren forklarer at Stolt ble etablert med et ønske om å skape muligheter for mennesker.
– Vi ville utgjøre en forskjell i menneskers liv. Når et menneske klarer å gjennomføre en klassereise, og gjør det med hjelp fra oss, gir det en enorm glede, sier Heine.
At selskapet heter Stolt er heller ikke en tilfeldighet – en sentral del av filosofien i selskapet er å formidle arbeidsglede, som skal gi stolthet til de ansatte.
– En ansatt skal være nettopp stolt når han eller hun kommer fra oss. De skal ha fått de kursene de trenger, vi skal sørge for at kompetansen deres passer med jobben som skal utføres og at kundene blir fornøyde.
– Det kan bli dyrt å være billig
I regnskapsåret 2016 fikk bemanningsselskapet et resultat etter skatt på drøye 10 millioner kroner. Omsetningen endte på 175 millioner kroner, som er mer enn en dobling fra 2011.
– Hva ligger bak veksten til selskapet?
– Vi utvikler menneskene som er hos oss. De menneskene som kommer fra Stolt skal ha den kompetansen som er nødvendig for å gjøre en tilfredsstillende jobb der de er. Det betyr at vi må investere i menneskene her hver dag, og det gjør at kundene kommer tilbake.
Som en følge av denne filosofien kan ikke Stolt skryte av å være billigst i bemanningsbransjen, men det ser ikke ut til å plage sjefen. Femårsplanen er at selskapet skal bli blant de fem største innen bemanning i Norge.
– Det å ta markedsandeler er betydelig tyngre når man ikke dumper priser. Enkelt sagt må man jobbe mer konstruktivt over lengre tid for å vokse. Det krever mer av både ledelsen og de ansatte.
Gründeren forklarer at det kan bli dyrt å være billig.
– Det kan fort bli mindre trivelig for de som jobber hos oss, og skape et press som ikke er fordelaktig. Også klarer du ikke å holde på de flinkeste folka i bransjen med et lavt prisnivå. Det må skapes rom for utvikling og et godt arbeidsmiljø.
Heine forklarer at målet ikke er å være billigst, men best.
– Derfor har vi også gått fra å være et lilleputt-firma til å bli en seriøs aktør i bransjen. Den reisen skal vi fortsette, sier han.